مصاحبه با سجاد آرادفر – آقای موشن گرافیک

مصاحبه با سجاد آرادفر – آقای موشن گرافیک
سجاد آرادفر(آقای موشن گرافیک) که اکنون سمت مدیر مسئولی کانون آگهی تبلیغاتی نواندیشان طرح فردا و برند تجاری vortexmedia را به عهده دارد در سابقه درخشان ۱۶ساله خود پروژه های گوناگونی را در کارنامه خود ثبت کرده است. در این فرصت بدست آمده مختصری از کارها و گذشته وی پرسیدیم.

آقای موشن گرافیک
آقای موشن گرافیک

کمی از خودتان بگویید-چندسال دارید-چه رشته ای خوانده اید و درحال حاضر درچه زمینه ای مشغول به فعالیت هستید؟
من متولد ۱۳۶۰هستم. دارای مدرک کارشناسی زبان فرانسه از بخش فرهنگی سفارت فرانسه درتهران ومدرک کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی. همچنین دارای مدارک پایان دوره آموزش از راه دور کمپانی های Lynda و Pearson Vue از فرانسه هستم. درحال حاضر مدیر مسئول شرکت تبلیغاتی بین المللی نواندیشان هستم و افتخار همکاری در تولید بسیاری از فیلم های تبلیغاتی موفق و تاثیرگذار درحوزه رسانه را دارم.

فعالیت حرفه ای و تخصصی تان از کجا آغاز شد؟
در اوایل سال ۱۳۸۰ بود که با همکاری دوستان به صداوسیما راه پیدا کردم و به دلیل توانایی در برقراری ارتباط با مدیران و عوامل غیرایرانی و نیز تخصص در نرم افزارهای گرافیکی تولید موشن گرافیک و انیمیشن به عنوان طراح و مدیر تولید محتواهای یک شبکه تلویزیونی عرب زبان در هسته اصلی آن شروع به کار کردم و این شبکه تلویزیونی به عنوان اولین شبکه خبری ۲۴ساعته بصورت بومی و متناسب با تکنولوژی روز دنیا و اکران ۴۸ اجرای اخبار در شبانه روز راه اندازی و سپس در سال ۱۳۸۵ به عنوان پروژه ملی کشور انتخاب شد. پس از آن و در همان سال از بنده و تیم همراهم برای راه اندازی شبکه دیگری که انگلیسی زبان بود و در خارج از صدا وسیما و بصورت مستقل ایجاد شده بود دعوت به عمل آمد. این شبکه نیز در همان سال و با تکنولوژی بومی ارتقا یافته و متناسب با سطوح بین الملل راه اندازی شد. همزمان با راه اندازی این شبکه ها و به گردش درآوردن پروسه تولید خبر و کاهش نیروی انسانی به جهت اتوماتیک کردن پروسه تولید موفق به ورود به شرکتهای تبلیغاتی معتبر و مطرح شدم و در آن شرکتها از روشهای ابداعی و تکنیک های خاص برای سرعت بخشیدن به پروسه تولید و اکران فیلم ها و تیزرهای تبلیغاتی استفاده کردم. در آن سالها بود که تصمیم گرفتم بصورت FreeLancer کارم را ادامه بدهم چون اعتقادی به کار روزانه تکراری نداشتم و با حضور در اماکن و eventهای مختلف بین المللی ایده ای نو و تاثیرگذار به سراغم می آمدند. از آنجایی که به مطالعه و آموختن علاقه دارم و سعی میکنم تو زمینه کاری خودم به روز باشم تو خیلی از زمینه ها پیشرفت خوبی داشتم. بطور مثال در اوایل سال ۱۳۸۹ بود که من رسما به عنوان تنها VFX کار متخصص آشنا به نرم افزار NUKEاز ایران در وب سایت Foundry معرفی شدم. همچنین جزء نفرات اولی بودم که به عنوان ۳D Developer تونستم از تکنولوژی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای مشتریان خودم تولید محتوا کنم و اکنون با عنایت به مطالعات و تحقیقات انجام داده توانستیم یک پروژه ۲۴K رو بصورت ۳بعدی بسازیم و خروجی ۳۶۰درجه بگیریم.

آیا انجام این کارها نیاز به کار تیمی دارند یا بصورت فردی قابل انجام شدن هستند؟
معمولا اکتشافات و ابداعات توسط یک فرد و شخص خاص صورت میگیرد و سپس در مرحله تجاری سازی, تیم وارد کار می شود. درکارما هم همینطور است. روابط کاری بسیار تحت تاثیر احساسات هستند و کارتیمی جز با همدلی و احساس خوشنودی در تک تک افراد میسر نیست. یک نمونه خیلی خوب کارتیمی برای من که سالها پیش اتفاق افتاد این بود که  ما در حال راه اندازی شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان بودیم و یکی از دوستانمان با شخصی ژاپنی به محل کار ما آمدند تا بیشتر با نحوه بومی سازی کار ما آشنا شوند. من از تخصص آن فرد ژاپنی پرسیدم و پاسخی که شنیدم هنوز هم برای من تعجب برانگیز است. آن شخص متخصص تعیین تلورانس رنگ قرمز در هالیوود بود. شما تصور کنید با همین یک جمله چند هزار نفر متخصص برای انجام یک پروژه درگیر کار میشوند
معمولا چه مشکلاتی در حرفه شما وجود دارند ؟
اشکال کار با client های ایرانی معمولا ۲ چیز است اول اینکه نمی دانند چه خواسته ای دارند دوم اینکه چون کارفرما محسوب میشوند وتامین هزینه های اجرای پروژه به عهده آنهاست انتظار دارند تمام آن چیزی که مد نظرشان است تولید شود. این درحالیست که Client های غیر ایرانی خودشان میدانند که نابغه اقتصادی هستند ولی از هنر سر در نمی آورند برای همین منظور پروژه را یا به ما میسپارند و یا بخشی در دایره کارشان دارند که هنر شناس بوده و به راحتی خواسته های کارفرما را به زبان هنر منعکس میکنند.

شبکه های اجتماعی چه اهمیتی برای شما دارند؟
به عنوان یک متخصص موشن گرافیک برای من اندکی زمان برد تا نحوه استفاده از آنها را همراه کار خودم کنم. حالا از این شبکه ها برای کانکت شدن با سایر هم رشته ها و برای یادگیری بیشتر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات استفاده می کنم. دوستان من در خارج از کشور همیشه اصطلاح خوبی بکار می برند (Share is Love) وقتی شما چیزی را آموخته اید و آن را با دیگران به اشتراک میگذارید در درجه اول این خود شما هستید که از آن سود میبرید.

از چه زمانی به شما آقای موشن گرافیک می گویند و علت این نام گذاری از جانب دوستانتان چه بوده است؟
به خاطر سرعت و دقت و خلاقیت بنده در تولید موشن گرافیک در دورانی که با همکاران غیر فارسی زبان مشغول کار تولید خبر در شبکه های خبری بودیم و در آن زمان به محض اتفاق افتادن حادثه ای قبل از اینکه تصاویر رئال آن حادثه توسط فیدهای خبری مثل رویترز و APTN به سراسر جهان مخابره بشن و با توجه به ماهیت خبر که سرعت در اطلاع رسانی از اهداف شبکه های خبری است لذا تا دریافت تصاویر مورد نظر از فید های خبری, من موشن گرافیک مربوطه رو با استفاده از المان هایی که داشتیم با سرعت می ساختم. از آن زمان در میان همکاران به MR Motion Graphic معروف شدم.

الهامات شما برای کارهایتان از کجا نشات میگیرد؟
من سعی میکنم در این مرحله از اینترنت دوری کنم هرچند سخت به نظر میرسد. از دفترم میزنم بیرون و قدم میزنم. تو مسیرم سعی میکینم با چیزها واتفاقاتی که باهاشون روبرو میشم ارتباط با پروژه رو پیدا کنم و تا الان هم خیلی خوب جواب داده.

تو دنیای انیمیشن چه کسانی را تحسین میکنید؟
واقعا نمیشه اسم برد. تعداد خیلی زیاده. هم توایران دوستان خیلی خوبی داریم که واقعا توانمند و خلاق هستند و هم خارج ازکشور.
آیا هنوز هم خود را آماده یادگیری میدانید؟
به قول ابوعلی سینا من اینهمه چیز یاد گرفتم تازه فهمیدم هیچ چیز بلد نیستم
از چه نرم افزار یا پلاگین بیشتر استفاده میکنید؟
در حوزه کاری ما نرم افزار زیاد هست و هر روز پلاگین های جدیدی برای هر نرم افزار ارائه میشه. نرم افزارهایی که من به شخصه توشون تخصص دارم اینها هستند:
PhotoShop-Illustrator-After Effect-Premiere-Audition-SpeedGrade-Mocha-PFTrack-Edius-Avid-Cinema4D-Element3D-Unity3D-RealFlow-Blender-ES3-ES7-Velocity-Final Cut Pro-Davinci Resolve-Maya-3DStudio Max-Incite-Sony Vegas-Resolume Arena-isadora-MadMapper

حرف آخر
توصیه میکنم هر چیزی را که میخواهید یاد بگیرید علمی و از پایه یاد بگیرید. در دوران کنونی خلاقیت یعنی ترکیب حداقل ۲ چیز که در دسترس همگان است. بی وقفه تلاش کنید. مطالعه کنید و سعی کنید از یافته های دیگران برای ارتقای سطح دانش خود استفاده کنید و سپس آن آموخته ها را نشر دهید.

ارسال یک پاسخ